wtorek, 2 września 2014

Poszukiwany. Poszukiwana. Stare odmiany gruszek


Znów wyruszyłam na poszukiwania. Tym razem tropię stare odmiany gruszek. Tym razem udałam się pod Fortece, gdzie owoce sprzedaje KUBA WRÓBLEWSKI. Polecam też wyjazd do Ziemiecina do któregoś z sadowników. 

Ziemięcin mieści się ok. 20 km od Grójca, 60 km od Warszawy. TYCH kilkanaście gospodarstw to rolnicy z Lipia, Wilkonic, Wilczogóry i innych miejscowości Grójecczyzny. Poza Forteca można ich znaleźć na Biobazarze i na którymś z Le Targów. 

A jakich starych odmian warto szukac? 

Poniżej znajdziecie opis starych odmian grusz, które znalazłam w publikacji "Tradycyjne sady przydomowe" Wyd. ZPKCHiN 2008. Znacie a może nawet pamiętacie ich smak i zapach... Poszukajcie znów. Warto.

JEŚLI CHCEMY PODDAĆ SIĘ NATYCHMIASTOWEJ ROZPUŚCIE to warto zakosztować Berę Białą, Józefinkę, Faworytkę , Kongresówkę i Salisbury. Kongresówkę i Faworytkę udało mi się znaleźć. Kongresówka jest słodka,  aromatyczna i lekko korzenna. Faworytka to nic innego jak klapsa. Duża,  miękka,  maślana, soczysta i słodko-kwaskowata.

JESLI CHCEMY "POPRZETWARZAĆ" SIĘ KULINARNIE to najlepsze będą Bera Boska , Paryżanka,  Guyota, Wiśniówka Francuska. Tym razem upolowałam tą ostatnią. Owoce nie są duże ale soczyste. W smaku słodkowinne, lekko aromatyczne.

NA KOMPOTY POLECANE są Dobra Ludwika, Dobra Szara. Niestety nie znalazłam ich w tym roku. Rozmawiałam z K, który Dobrą Szarą wysledził pod Halą Mirowska. Miąższ ma kremowy i soczysty no i oczywiście prze-smaczny. Połowa gruszek wylądowała na talerzu a nie w kompocie.

NA SUSZ WARTO WYBRAĆ Dziekankę Lipcową. Ja suszu nie robię ale L. oceniła te gruszki bardzo dobrze. Owoce są rumiane i zwarte, a  ich delikatny aromat i drobne ziarenka miąższu  idealnie sprawdzają się w suszeniu.

DO ZALEWY OCTOWEJ ŚWIETNA będzie Bergamotka Złocista. Uwielbiam te gruszki w occie. Robiłam mazowiecki przepis na gruszki z kardamonem. Bergamotka uwiodła w nim wszystkich. Owoce ma małe i kuliste ale jędrne. Masłowe a smak mają słodki i jednocześnie lekko kwaskowaty, wyraźnie korzenny.  Czego chciec więcej od gruszki w occie?