wtorek, 25 kwietnia 2017

Kaczka. Orzechy. Kurpie

Na Kurpiach to co decyduje o smaku to surowiec i jego pochodzenie, jak przeczytałam w opracowaniu dotyczącym kuchni kurpiowskiej. Cóż, właściwie to decyduje o smaku każdego regionu. Wiedzą o tym Włosi, Francuzi czy Austryjacy. Kaczkę na poniższy przepis mam od państwa Jurewiczów. Surowiec wysokiego sortu. 
.......Reszta też dobrana z właściwą selekcją jakości.

 Przepyszne!

Kaczka z nadzieniem orzechowym

2 kg kaczka
1 łyżeczka startego majeranku
1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej
1 łyżka masła
8 winnych jabłek
8 goździków
sok z cytryny
2 łyżki posiekanych orzechów włoskich
1 łyżka masła
1 łyżeczka miodu
sól, pieprz

farsz: 
100 g zmielonych orzechów włoskich
50 g rodzynek
wątróbka z kaczki lub indyka (1 sztuka)
3 jajka
2 łyżki masła
1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej
1 i 1/2 łyżki bułki tartej 
1/4 łyżeczki cukru
sól, pieprz

Majeranek ucieram z solą, gałką i masłem. Kaczkę umytą i osuszoną nacieram tą pastą, obwijam folią spożywczą i pakuję do lodówki na 3 godziny. 
Przygotowuję farsz: sparzam rodzynki, wątróbkę oczyszczam i drobno kroję, masło ucieram z żółtkami na puch. Do masła dodaję wątróbkę, cały czas ucierając, orzechy i resztę przypraw oraz tartą bułkę. Ubijam na sztywno pianę z białek i łączę z resztą nadzienia.
Kaczkę nadziewam. Zszywam. Układam na wysmarowanej masłem blasze i obkładam masłem. Wstawiam do 180 stopni i piekę około 40 minut, podlewając 3 krotnie sosem z kaczki.
Jabłka myję i wydrążam. Skrapiam cytryną. Ucieram orzechy z masłem i miodem a następnie tym farszem nadziewam jabłka. W każdy owoc wbijam po jednym goździku. 
Po upływie 40 minut obkładam kaczkę przygotowanymi jabłkami i piekę przez godzinę. 
Pamiętam o podlewaniu. 


-----------------------------------------------------------------

Urobiłam się z tą panią kaczką nie-mo-że-bnie, nic więc pisze tylko przepis. Idę spac....